Vandaag vertrekken we naar onze final destination; San Francisco. We moeten uiterlijk 18:00 onze huurauto inleveren bij AVIS in hartje stad, direct achter ons hotel. Het is een reis van zo’n 6 uur, omdat we ook nog een stop maken bij de Old Faithful Geyser of California. Deze ligt op ongeveer 1,5 uur rijden afstand van San Francisco.

We rijden nog een keer een stuk over de Avenue of the Giants en stoppen bij het hele foute  Shrine Drive-Through Tree; een redwood boom waar je door heen kan rijden tegen betaling van $6 per auto. Er staan verder wat speelbomen voor kinderen en wat beelden die gemaakt zijn van redwood hout. Na een minuutje of 5 zijn we er weer uitgekeken en vervolgen onze weg…

Shrine Drive-Through Tree

Jacob's Four-Horn Sheep

Jacob’s Four-Horn Sheep

Bij aankomst bij Old Faithful Geyser of California komen we er achter dat dit een commercieel uitgebate geiser is. Om toegang te krijgen tot de geiser, moet je eerst door een souvenirwinkeltje en $10 per persoon inleveren. Omdat we er nu toch zijn, doen we dat maar, wetende dat het waarschijnlijk wat tegen gaat vallen. We zijn met Yellowstone natuurlijk wel erg verwend met alle geisers die we daar hebben zien spuiten.

Old Faithful Geyser of California

Na een interview die Erik geeft aan een lokaal radiostationnetje, lopen we nog even langs de Jacob’s Four-Horn Sheep op het terrein, een redelijk zeldzame schaapsoort die 2 tot 6 hoornen kunnen krijgen.

De geiser spuit iedere 40 minuten en de voorstelling gaat bijna beginnen, dus we lopen weer terug naar de plek des onheils. Na een paar teasers, begint de geiser met spuiten voor een kleine 5 minuten. Erg leuk weer om te zien, al zijn we dan niet erg onder de indruk. Als je niet in Yellowstone bent geweest maar wel in de buurt bent van San Francisco, zou een bezoekje aan de Old Faithful of California op je lijstje moeten staan.

We rijden verder richting San Francisco en komen in stijl aan via het noorden en dat betekent; de Golden Gate Bridge! Maar voordat we hier over gaan rijden, stoppen we om te genieten van het spectaculaire uitzicht. Het is onbewolkt, vrij zonnig en het waait hard. De Golden Gate Bridge ligt een groot gedeelte van het jaar verborgen in laaghangende wolken, dus we hebben geluk. Vanaf de uitzichtpunten zien we de donker-rode hangbrug over de baai staan met op de achtergrond downtown San Francisco. Na wat foto’s rijden we over de brug richting ons hotel.

Dave poseert voor de Golden Gate Bridge

San Francisco is onze final destination, we verblijven hier 3 nachten in het Adante Hotel aan Geary Street, op een kleine 5 minuten lopen van Powell. Bij aankomst mesten we de auto uit en verbazen we ons over de hoeveelheid spullen die we in alle kleine tasjes nog bij ons hebben. Erik checkt in en ik ga de auto wegbrengen bij AVIS, die tot 18:00 open is.

Eenmaal aangekomen bij de autoverhuurder, kom ik er achter dat we vergeten zijn om de tank te vullen. Natuurlijk heeft AVIS wel een optie om dit voor je te doen, maar daar rekenen ze 3 keer de reguliere brandstofprijs voor. Gezien de lege tank niet zo’n goed idee, dus ik rij de auto weer uit het verhuurstation op zoek naar een tankstation. Dat blijkt iets moeilijker dan gedacht; de drie tankstations die ik via het navigatiesysteem probeer te vinden, lijken niet (meer) te bestaan. Inmiddels ben ik al half downdown doorgecrosd; veel eenrichting door hartje centrum en in de spits. Stress; over 20 minuten sluit het verhuurstation en ik ben nog steeds aan het ronddolen door de stad. En jahoor; ik zie een Chevron! Na een tergend traag vrouwtje voor mij, tank ik ik de auto vol en rij ik snel terug naar AVIS. Deze blijkt echter gesloten nu het 18:15 is. De oplossing is door naar het vliegveld te gaan, daar is AVIS 24 uur per dag geopend. Ik pik Erik op bij het hotel en we rijden samen naar het vliegveld om de auto in te leveren. Na een half uur zijn we er en het inleveren gaat soepel; zowaar geen verborgen “extra’s” op de rekening.

We rijden met het enigszins knullig bewegwijzerde BART metro weer terug richting het centrum. Dit ritje kost een kleine $9 enkele reis en werkt via een op te waarderen magneetkaart die je uit de automaten kan halen.

Het is inmiddels alweer wat later in de avond en vinden via Tripadvisor een goed aangeschreven Thais restaurant Osha Thai Noodle Cafe naast ons hotel. Dat blijkt geen verkeerde keuze, het eten is een super afsluiter van deze dag!

Dag 21: Avenue of the Giants
Dag 23: San Francisco