Zuid-Afrika stond al een tijdje op mijn lijstje. Het lijkt mij geweldig om het Kruger Park in te gaan en de Big Five te spotten. Maar Majkel was niet meteen enthousiast. Zuid-Afrika kun je toch ook doen als je gepensioneerd bent, was zijn gedachte. Hmm tja, dat kan wel zo zijn, maar ik heb er gewoon nu al zin in 🙂

We onderzochten wat de beste reisperiode zou zijn voor Zuid-Afrika en dat was geen gemakkelijke. Er zijn voors en tegens voor bijna iedere periode, maar onze eindconclusie was toch eigenlijk dat Zuid-Afrika bijna altijd wel kan.

Beste reisperiode Zuid-Afrika

Dat maakte de keuze makkelijk, we gaan in april! We hebben ervoor gekozen om een voor een pakketreis te gaan van TUI. Na veel zoeken en vergelijken kwamen we erachter dat dit toch echt wel een van de beste opties was.

Vandaag vliegen we dan eindelijk met KLM naar Johannesburg, Zuid-Afrika. Het is een lange, maar non-stop vlucht. Bij aankomst gaan we op zoek naar de transfer van ons hotel. We lopen rond in de aankomsthal, maar zien nergens iemand staan wachten meteen bordje met onze naam erop. Ondertussen worden we door een aantal mensen aangesproken die vragen waar we naar zoeken. Maar we zij gewaarschuwd dat we uit moeten kijken. Op een gegeven moment vraagt iemand in een legerpakje of hij ons kan helpen en hij wijst ons de weg en loopt mee door de donkere gang naar de plaats waar alle shuttlebusjes stoppen. Daar vraagt hij om een fooi, maar jammer joh, we hebben totaal niets bij ons, zelfs geen losse euro’s. Dus we poeieren hem af en wachten tot er een shuttle van het hotel stopt.

Na 10 minuten wachten komt er een mannetje aanlopen. Hij was te laat voor ons prive-transfer en terwijl hij zń excuses aanbiedt, lopen we naar zijn busje toe. Eind goed al goed, we zijn onderweg naar het hotel voor de eerste overnachting in Johannesburg. Dit is een puur functionele overnaching, want het is laat, we zijn moe en morgen vertrekken we richting Drakensbergen.

Informatie van onze reis:

Johannesburg (ook wel iGoli, ‘City of Gold’ genoemd) is een stad met ongeveer zes miljoen inwoners. Het ligt in de provincie Gauteng. De stad heeft een westers uiterlijk met in het centrum moderne wolkenkrabbers en grote winkelcentra, maar heeft tegelijkertijd ook criminaliteit en ‘ghettos’. Het grote geweld is tegenwoordig niet meer aan de orde, toch is Johannesburg een stad waar u op uw hoede moet zijn. Vooral het centrum na sluitingstijd en de wijk Hillbrow kunt u beter mijden. In de noordelijke buitenwijken van de stad vindt u de beste restaurants en winkels. Johannesburg heeft een prima klimaat. De zomers zijn heet. De meeste regen valt tussen oktober en april. De winters zijn aangenaam, overdag heerlijk warm maar het koelt ’s avonds snel af. ’s Nachts kan het koud worden. Toeristenbureaus vindt u op het vliegveld en in het centrum.

Dag 2: Drakensbergen