Ons hotel in Bueyo

Ons hotel in Buyeo

Een onverwacht encore; het Baekje festival in Buyeo

Toen we met de bus de straat inreden, zagen we weer van alles gebeuren op straat. Wat is hier nu weer aan de hand dan? Eerst maar even een hotel regelen zodat we vanavond ergens kunnen slapen. We liepen het busstation uit richting de straat waar we veel mensen op de been zagen. Bij het eerste bord met ‘motel’ erop zijn we naar binnen gelopen. Het mannetje wat we buiten zagen staan, waarvan we dachten dat het een zwerver was, volgde ons en begon Koreaans te praten. Eeh ja. Eeh… we willen de kamer wel eerst even zien. Met vingers naar je ogen wijzen en vervolgens naar de trap die naar boven gaat, dat werkt dus niet. Dan maar Google Translate erbij pakken. Hij keek heel moeilijk naar de tekst, maar begreep het dan toch wel. Hij liet de kamer zien en ach het was heel simpel, maar vooruit dan maar. Alleen als het heel goedkoop is dan hè. Voor ₩35.000 mogen we er een nachtje blijven. Geregeld!

Veel handjes nodig voor deze rijstcake

We lopen naar de hoofdstraat, waar de optocht net afgelopen lijkt. Er hangen vlaggen bij de honderden kraampjes en wat blijkt, ook hier is het Baekje festival aan de gang. Iedereen beweegt zich naar het begin van de straat, dus wij volgen nieuwsgierig. Wat gebeurt daar dan weer… We zien honderden mensen, in twee rijen, slierten in hun hand houden. Het blijkt rijstcake te zijn. Uit een machine wordt in sneltreinvaart een onafgebroken sliert rijstcake geperst, door water gehaald en vervolgens naar…. dat weten we niet.

Het duurt niet lang meer voordat het donker is en we willen nog wat gaan zien. We lopen de straat uit richting Busosan Mountain, de berg langs de rivier die vroeger onderdeel was van de stadsmuur. Een muur zelf hebben we niet kunnen vinden, maar wel het Sajaru Paviljoen en het super pittoreske Bank Hwajeong Paviljoen, boven op een rots, hoog boven het water. Vanaf dit paviljoen hebben we naar de zonsondergang gekeken en genoten we van de weidse uitzichten.

Bank Hwajeong Paviljoen

We lopen weer richting de stad, naar de feeststraat. Een aantal mensen zijn belangrijk aan het doen op een groot podium waar al snel duizend stoelen opgesteld staan, allemaal bezet. Er is ook een info kraampje en daar kijken we moeilijk naar een stapel programmaboekjes die op tafel ligt. Een van de mannetjes achter de kraam snelt naar een stapel dozen die achter de kraam staat en ja hoor, de doos met Engelstalige folders wordt opengemaakt. Na even zoeken zien we het; vanavond is er het slotvuurwerk. Het is namelijk de laatste dag van het festival.

De heetste burger die ik ooit heb gegeten. Brrr. Don't try this at home kids!

De heetste burger die ik ooit heb gegeten. Brrr. Don’t try this at home kids!

Nadat we ons hebben opgefrist in het hotel, gaan we eerst wat te eten zoeken. We belanden bij een burgerrestaurant. Niet zomaar burgers, maar rijstburgers! De bestelling verloopt wat chaotisch. Er is een Engelstalige kaart, maar de medewerker weet niet met welke Koreaanse tekst de Engelse tekst correspondeert. Een andere klant helpt hem uiteindelijk de juiste burgen te gaan bereiden. Wel krijg ik nog een waarschuwing. Deze burger is wel erg heet, weet je het zeker? Eeh… hoe heet kan het zijn… doe maar!

Voordat het vuurwerk begint, is er een optreden van een K-Pop bandje EXID. Het veld zit helemaal vol met dolenthousiaste tieners die alles aan het filmen zijn en wij staan aan de rand mee te kijken. De politie houdt iedereen in het gareel. Sta je op van je stoel, dan krijg je een tik op je schouder met het verzoek meteen weer te gaan zitten. We hebben het vermoeden dat het bandje in het Engels zong, maar we konden er nog steeds weinig van verstaan 🙂 Na het laatste nummer stroomt het veld leeg en worden de stoelen ingenomen door oudere mensen.

Na twee keer aftellen geoefend te hebben, start het vuurwerk. Erg gaaf om dit mee te maken direct naast eeuwenoude opgravingen uit de Baekje periode, met daken van tempels in het decor!

Na het vuurwerk gaan we terug naar het hotel en maken we de planning voor de volgende dag. Volgens Google Maps zouden we er ruim 6 uur over gaan doen met de bus. We zien ook een treinspoor gaan voor een groot gedeelte van de route, dus we gaan kijken of we de reistijd een stuk in kunnen korten.

De volgende ochtend starten we met een ontbijtje bij een bakkerijtje en gaan we nog even langs de UNESCO beschermde monumenten in het centrum van de stad. Het is op nog geen 100 meter lopen van ons hotel. Vandaag zijn ze niet meer gratis te bezoeken, dus rekenen we ₩1.500 p.p. af. Het gaat hier vooral om de stenen pagode, waarvan er nog maar twee uit de Baekje periode bestaan. Van de rest van de gebouwen uit die periode is niets overeind gebleven. De tempel is herbouwd, maar van de andere gebouwen staan enkel de contouren nog ‘uitgetekend’. In het museum kun je diverse sieraden, potten en pannen zien die gevonden zijn bij opgravingen.

UNESCO beschermde monumenten

de Koninklijke Graven van Neungsan-ri

We halen onze koffer op in het hotel en starten onze reis naar Yeongam voor Wolchulsan National Park. Als we de bus instappen wil de chauffeur direct weten waar we naar toe willen, zodat hij het juiste tarief kan berekenen. Het lukt ons niet om dat duidelijk te maken, dus halen we een beetje brutaal onze T-money kaart langs de kaartlezer en gaan zitten. We zoeken snel wat foto’s van onze eerste bestemming met Google en laten die aan de oudjes in de bus zien. Zij herkennen het en laten de chauffeur weten waar we er uit moeten. De bus stopt netjes tegenover de ingang van de Koninklijke Graven van Neungsan-ri. We mogen onze koffers stallen in het kantoortje van de ticketbalie. Fijn, daar hadden we op gerekend 😉 Deze graven lijken veel op de graven bij Gongju. Wel leuk is dat je hier een van de graven van binnen kunt bekijken. De originele ‘bewoner’ heeft het vast niet gemerkt 😉

Een uurtje nadat we aangekomen waren, pakken we dezelfde bus weer en vervolgen onze reis naar Yeongam.

Dag 8: Baekje Festival in Gongju
Dag 10: Wolchulsan National Park