Het is inmiddels donker als het vliegtuig met bestemming Jinju vertrekt. Het is een vlucht van ongeveer 30 minuten en omdat het helder is, zien we verschillende verlichtte steden onder ons voorbijtrekken. De meeste bruggen in Korea zijn voorzien van gekleurde led’s en zichtbaar vanuit het vliegtuig en vormen daarmee het voorprogramma van wat ons te wachten staat in Jinju.

Aangekomen op het vliegveld ligt de koffer in no time op de band en gaan wij op zoek naar het treinstation wat in de buurt lijkt te zijn. Schijn bedriegt, want het is te voet niet bereikbaar. Dan maar optie 2: de bus. We vragen een Koreaan bij de halte of hij weet hoe we bij het station komen of anders in het centrum van Jinju. Hij zoekt de juiste woorden en zegt in het Engels dat we met hem mee kunnen reizen. Een paar haltes verder stappen we weer uit en dan zegt hij dat er vanaf hier geen bussen meer gaan en dat we daarom een taxi moeten nemen. Eigenwijs als we zijn geloven we hem niet, want Google Maps laat ons verschillende buslijnen naar het centrum zien. Plots wijst hij een bus aan, dié moeten we hebben. We vervolgen de reis, maar merken al snel dat we van de stad wegrijden. We kijken het nog even aan. De bus stopt en de chauffeur gebaart dat we er uit moeten. We staan in the middle of nowhere voor het spiksplinternieuwe Jinju Station. Niet precies de plek waar we willen zijn, maar vooruit…

Jinju Station

Voor het gebouw staan een aantal lantarens zoals we ze ook op het Jinju Lantern Festival denken te gaan zien. We hebben geluk, vanaf hier rijden gratis pendelbussen naar het centrum. Alles lijkt groots opgezet te zijn voor het festival. Vrijgemaakte rijstroken die als busbaan dienen, verkeers(ont)regelaars. Wij stappen uit aan de rand van het festivalterrein.

Ingang van een wel heel simpel hotelletje in Jinju

We hebben vooraf geen hotel geregeld omdat we in andere plaatsen heel makkelijk accommodatie konden vinden. Nu we online nog even snel denken te boeken blijkt er niets, nul, noppes beschikbaar te zijn. Aangezien de meeste Koreaanse (niet-westerse keten) hotels niet te vinden zijn in de welbekende bookingtools, maken we ons nog geen zorgen. Tussen de bezoekers door vinden we onze weg naar het meest flashy Love Motel van de stad. Geen plek, vol, no room. We gaan toch wel iets vinden voor deze nacht? De hotels worden steeds sleazy-er. De dames van lichte zeden (ja, in zo’n buurt zijn we terechtgekomen) wijzen ons vriendelijk de weg naar een volgend hotel, wat voor ons toch onvindbaar blijkt. We hebben eerder al geleerd ‘eerst kijken, dan betalen’, dus dat passen we hier ook toe. Dave komt terug: “schoon kamertje, wel warm, klein raam, goed genoeg voor 1 nacht”.

De volgende ochtend worden we wakker van de wekker. Maar het wakker worden lukt slecht omdat het donker blijft in de kamer. Het kleine raampje kijkt uit op een muur en laat maar heel weinig licht uit de spleet tussen de 2 gebouwen tot onze kamer doordringen… We vinden vandaag vast wel iets beters.

Doorkijkje in Jinjuseong Fort

We beginnen de dag met een bezoek aan het Jinjuseong Fort dat midden in de stad langs de rivier ligt. Dit omvangrijke 16e eeuwse fort speelde een belangrijke rol in de Japanse invasie van 1592. Normaal bedraagt de entree ₩1.000, maar omdat het fort onderdeel uitmaakt van het Jinju Lantern Festival moeten we nu ₩10.000 betalen. Hiermee hebben we dan gelijk de hele dag toegang tot alle festiviteiten. Het Jinju Namgang Yudeung Festival, ook wel het Lantaarnfestival genoemd, is een festival ter viering van de overwinning op de Japanners in 1592 en ter nagedachtenis van de gevallenen.

Ook overdag zijn de lantaarn-soldaten al leuk om te zien

Maar ze zijn wel een beetje gevaarlijk

Kan iemand de borden even vertalen?

We gaan het fort via de noordelijke toegangspoort binnen en maken een wandeling over de imposante verdedigingsmuur die soms wel 8 meter hoog is. Aan de noord- en oostkant kijken we uit over de stad, aan de zuidkant ligt een soort vallei met de Nam Rivier. Binnen de muren liggen nog de Hoguksa tempel die voor de Koreanen zeer heilig blijkt te zijn en het Chokseongnu paviljoen. Dit grote open paviljoen met een verhoogde vloer geeft een prachtig uitzicht over de rivier.

We gaan nog langs bij enkele Love Hotels om te zien of er kamers beschikbaar zijn voor deze nacht, maar de prijzen zijn hoog. We besluiten nog maar een tweede nacht te blijven in het ‘hotel met de kamer zonder daglicht’. Immers; de handdoeken waren schoon en de douche was warm. Met het bespaarde geld gaan we onszelf later wel weer ergens in de watten leggen :-D. We rusten wat uit, eten vroeg een avondmaal en gaan zodra de zon onder is naar het Yudeung Festival.

De slag om het fort, uitgebeeld op het Jinju Lantern Festival.

Het festival heeft plaats binnen de muren van het fort en aan weerskanten van de rivier, die voor deze gelegenheid kan worden overgestoken via 2 drijvende bruggen. Honderden metershoge, half doorschijnende verlichtte figuren staan opgesteld langs de muren van het fort en verbeelden de strijden die hier geleverd zijn tegen de Japanners. Op het binnenterrein staan nog ontelbaar veel lantaarn-figuren rondom verschillende thema’s.
Via de wiebelige brug steken we de rivier over. We zijn gek op vuurwerk en van een Engels sprekende dame bij de informatie stand (Telkens als wij ‘die twee westerlingen’ richting zo’n stand lopen, zien we lichte paniek uitbreken en de medewerkers in de rondte kijken en zoekend naar die ene Koreaan die een beetje Engels spreekt) hebben we gehoord dat dat om 20:00 wordt afgestoken. We genieten van de vuurwerkshow, die een extra dimensie krijgt met het mooie fort en de drijvende lantaarns als decor.

Na afloop van het vuurwerk lopen we door een tunnel van ongeveer 35.000 lampionnen met daaraan wensen. Langs het water aanschouwen we de talloze drijvende lichtobjecten. Er zijn landenthema’s (oa. carnaval in Rio, Vikingen, Hollandse molen, Kangoeroes), sprookjesfiguren, mythische figuren, bekende schilderijen en traditionele Koreaanse voorstellingen.

Grote draak op het Jinju Lantern Festival.

Gebied met allemaal strip-, tekenfilm- en filmfiguren

Drijvende lantaarns

Via een andere drijvende brug lopen we weer richting het fort waar we ons nog even vergapen aan de ontelbare lantaarns. Wat een werk moet het zijn geweest om deze allemaal te maken!

Ook de monniken vechten mee om het fort te bechermen

Begrafenisceremonie

We hebben weer heel wat kilometers gelopen en zijn moe. We willen niet te laat gaan slapen want morgen willen we al weer bijtijds in de bus zitten naar Busan. Zou er daar ook weer een festival zijn…..

Dag 13: Ilchulbong Sunrise Peak en Manjanggul Lavatunnel op Jeju
Dag 15: Busan