Het openbaar vervoer netwerk in Zuid-Korea is erg goed geregeld.

   T-card / T-money

Ben je van plan om in Zuid-Korea meer dan een paar ritjes te maken, schaf dan een T-card aan. Dit is de OV-chipkaart van Zuid-Korea. Je kunt deze in heel Seoul gebruiken, maar ook in het openbaar vervoer in bijna alle andere plaatsen. Alleen bij langere afstanden met Intercity of Express bussen kun je de kaart niet gebruiken.

In Seoul wordt een basistarief van ₩1.100 berekend iedere keer dat je incheckt. Bij het uitchecken wordt berekend wat de afstand is die je gereisd hebt. Voor iedere 10km boven de eerste 10km wordt ₩100 extra van je kaart afgeschreven.

Buiten Seoul, Busan en andere grote steden, geldt dat je vooraf aan de buschauffeur moet aangeven wat je bestemming is. Hij stelt vervolgens het apparaat in om het juiste bedrag af te schrijven.

Gebruik je de T-card, dan kun je binnen een uur na incheck overstappen op andere lijnen of andere vormen van openbaar vervoer zonder daarvoor het basistarief opnieuw te betalen.

Een aardigheidje is dat je in een supermarkt als CVS ook kunt betalen met deze kaart en hem kunt opladen. Opladen kan overigens op ieder metrostation. De laadpunten op de stations hebben een Engels menu en kunnen ‘gevoerd’ worden met bankbiljetten.

Je koopt de kaart bij de metro op de Internationale Luchthaven Incheon.

Ben je niet van plan om veel te reizen met het openbaar vervoer, dan kun je losse kaartjes kopen bij apparaten op de metrostations. De rit wordt geladen op een pasje waarvoor je ₩500 borg betaalt. Die borg kun je na afloop weer terug krijgen door het pasje in het daarvoor bestemde automaat in te leveren. In de bus kun je contant betalen (hoeft niet gepast, maar munten van ₩100 en ₩500 en biljetten van  ₩1.000 zijn dan wel handig).

Incheon International Airport naar Seoul stad

Er zijn meerdere manieren om het centrum van de stad te bereiken. Het meest relaxed is een taxi, omdat je dan direct bij je hotel kunt uitstappen. Taxi’s werken met een meter die begint op een basistarief, welke vervolgens wordt verbruikt op basis van tijd en afstand. Is dit bedrag verbruikt, dan loopt de meter op. Fooien geven of bedragen afronden naar boven is niet gebruikelijk. Je betaalt het bedrag wat de meter aangeeft. Een taxirit van de luchthaven naar hartje centrum kost ongeveer W80.000. Betaling met creditcard wordt vaak geaccepteerd.

Een andere manier van vervoer over de weg is de Airport Limousine. Dit is een duur woord voor een standaard bus. Je rijdt naar hartje centrum voor W10.000 per persoon. Kaartjes koop je bij een kiosk vlak voor de bushaltes.

Het nadeel van vervoer over de weg is dat het vaak vrij druk is op de weg. De reistijd ligt tussen 1 en 2 uur.

Je kunt ook met de Airport Railroad metro naar hartje centrum. Dit kost W4.250 en deze doet er ongeveer 1 uur en 15 minuten over. Er bestaat ook een Airport Railroad Express, die ongeveer 15 minuten tijdswinst geeft. Koop een los kaartje in de automaten of gebruik de T-card.

Het nadeel van de bus en de metro is dat je wat meer moet slepen met je bagage. Niet alle metrostations hebben roltrappen en/of een lift.

Seoul

 In Seoul kun je je het snelst verplaatsen met de metro (SMRT). Er liggen honderden kilometers aan ondergrondse verbindingen naar alle highlights van de stad. De lijnen liggen vaak diep onder de grond waardoor je meerdere roltrappen naar beneden moet. Niet alle verdiepingen zijn met een roltrap of lift te bereiken, maar enkel met een trap.
De metro’s in Seoul gaan met een hoge frequentie. Haast je vooral niet om er eentje te halen, want de volgende gaat binnen een minuut of twee alweer. Er zijn veel punten waar je over kunt overstappen op andere lijnen. Wel moet je vaak nog wat trappen op en af lopen. Bijna iedere hoek van een straat heeft een ingang naar de metro. Iedere in-/uitgang van een station heeft een nummer en dat is als je Google Maps gebruikt ook op de kaart te zien.

Bekijk hier het metronetwerk van Seoul.

Busan

Ook in Busan ligt een metronetwerk. Deze zal je minder vaak gebruiken dan in Seoul, omdat alles dichter bij elkaar ligt.

 Treinvervoer

Reizen met de trein doe je eigenlijk alleen als je grotere afstanden af moet leggen. Bijvoorbeeld van Seoul  naar Iksan of Busan. Je kunt dan met snelheden tot 305 km/u in de KTX reizen. Kaartjes zijn met stoelreservering en koop je bij het loket op het station.

Is de afstand minder lang, dan kun je beste reizen met de bus. Deze heeft een hogere frequentie, is goedkoper en is vaak net zo snel of sneller.

 Busvervoer

In Zuid-Korea heb je verschillende soorten bussen. De stadsbussen rijden door de gehele stad en je kunt er op veel plaatsen in- en uitstappen.
De Intercity bussen rijden tussen plaatsen in de regio. Dit zijn de middellange afstanden. Opstappen doe je op het Intercity Bus Terminal. Je koopt een kaartje aan het loket in de terminal of, als je op een van de haltes instapt, in de bus.
De Express bussen rijden langere afstanden en vind je op het Express Bus Terminal. Dit is over het algemeen een ander locatie dan het Intercity Bus Terminal!

 Boot

Reis je naar Jeju of een van de andere eilanden, koop je kaartje bij de Ferry Terminal. Je krijgt op de Hanil Express boot naar Jeju vaste plaatsen toegewezen. Reis je in het najaar, check dan de site van Korea Grand Sale voor eventuele kortingen.

 Binnenlandse vluchten

Zuid-Korea heeft verschillende luchthavens waar vandaan je een binnenlandse vlucht zou kunnen nemen. Eigenlijk is dit enkel interessant als je van het vaste land naar Jeju (en vice verda) wilt vliegen. Bijvoorbeeld vanaf Seoul (Gimpo Airport), Busan of Jinju. Tickets kun je al voor een paar tientjes boeken via bv Momondo. Kortere afstanden leg je af met de KTX treinen.

 Dienstregeling

De dienstregeling en routes van metro en bus kun je het makkelijkst zien op Google Maps. Hou er rekening mee dat je de Koreaanse leestekens zal moeten leren herkennen. Treinvervoer kun je beter plannen via de website www.gokorail.com omdat Google Maps niet altijd de treinverbindingen als optie geeft bij het plannen van een route.

Dag 4: Noord-Korea vs. Zuid-Korea DMZ / JSA
Fooien in Korea